Muistomerkit Paltamossa ja Kesälahdella

Opastelinkki

MUISTOMERKIN PALJASTUS  PALTAMON VARISNIEMEEN

14.8.2011 Sukuseuran sukukokouksen jälkeen lähti pieni joukko sukuseuralaisia Paltamon Melalahden Varisniemeen, jonne Kainuun Haveriset olivat laittaneet muistomerkin, ja joka oli määrä paljastaa sukukokouksen ja kesäpäivien päätteeksi.

Muistomerkki laitettiin Varisniemeen, koska v. 1553 Kainuun Haveristen esi-isä Jakob Haffuer on tullut Säämingistä Oulujärven erämaihin ja asettunut asumaan Varisniemeen.

Ajatus muistomerkin laittamisesta Kainuun Haveristen kesken on ensikerran tullut esille 2000 luvun alussa, mutta päätös  asiasta oli tehty sukuseuran Kilpisjärven matkalla v. 2010 jossa Leo Haverinen oli esittänyt asiaa puheenjohtaja Esko Haveriselle, joka oli luvannut, että sukuseura kustantaa muistomerkin, ja Kainuun Haveriset hoitavat asian käytännön järjestelyt.

Kesällä 2011 menimme Leo ja Reino Haverisen kanssa Kuhmosta Varisniemeen katsomaan merkin paikkaa, Leon oltua sitä ennen yhteydessä asiasta paikallisiin Varisniemen asukkaisiin. Paikalliset asukkaat olivat erittäin myötämielisiä asian suhteen ja muutenkin kiinnostuneita Haveristen vaiheista alueella.

Varisniemen asukkaiden myötävaikutuksella sopiva paikka muistomerkille löydettiin Rauhanniementien varresta Paavo Väisäsen talon maalta.

Kiitokset erityisesti paikallisista asukkaista Jorma Leinoselle ja Paavo Väisäselle myötävaikutuksesta muistomerkkihankkeessa.

Heinäkuussa kävimme sitten Reinon kanssa laittamassa Joensuun Kilpituotteelta tilatun messinkisen  muistolaatan aiemmin katsottuun kiveen, ja suojasimme sen odottamaan paljastustilaisuutta.

Muistomerkin paljastustilaisuudessa kiveen kiinnitetyn laatan päältä poistettiin suojaukset, ja Leo Haverinen piti esityksen Haveristen vaiheista Varisniemessä. Esityksessään Leo totesi, ettei elämä ollut helppoa  1560 – 1580 luvuilla Oulujärven erämaissakaan, jolloin uudistaloja poltettiin ja ryöstettiin Karjalasta saapuvien ryöstelijöiden toimesta, ja osansa tästä saivat kokea myös Haffuerit,  joiden talot poltettiin useamman kerran.

Esityksessä Leo totesi myös sen, että v. 1605 Varisniemen kylässä oli ollut 7 veronmaksajaa, joista yksi on ollut Jakob Haffuerin poika Henrik Haffuer.

Muistomerkin paljastustilaisuuteen osallistui yhteensä 15 henkeä, sukuseuralaisia ja paikallisia lähitalojen asukkaita.

Martti Haverinen

MUISTOMERKIN PALJASTUS  KESÄLAHDELLA

Kesälahden Pekkalan tilan pihassa olevaan kiveen kiinnitetty muistolaatta paljastettiin kesällä 2000 Haveristen kesäpäivien yhteydessä.