Julkaisut

Haveristen sukukirja II

Yli kuuden vuoden valtava urakka on takana. Haveristen sukukirja II ilmestynyt. Sukutietoja on aktiivisesti kerännyt sukuseuran pitkäaikainen varapuheenjohtaja Veikko Haverinen sekä muut suvun jäsenet.

Suvun historiaa on tutkinut FM Ari Kolehmainen. Hän on kirjoittanut suvun vaiheista 57-sivuisen historiaosan kirjan alkuun. Kirjassa on yli 15 000 henkilöä, jotka ovat järjestetty sukutauluihin. Kirja pitää sisällään myös 77 sivua tarinoita ja historiaa suvun vaiheista.

Haveristen uusi 660 sivuinen sukukirja on kokonaan itsenäinen kirja, ei täydennetty painos ensimmäisestä Haveristen sukukirjasta. Sukukirjassa on nyt mukana myös sukutaulut nykypäivän Haverisiin asti. Sukututkimuksessa on myös menty paljon aiempaa syvemmälle, sillä DNA-testit ovat tulleet mukaan sukututkimuksen apuvälineeksi ja varmistuskeinoksi. Sukukirja sisältää myös tietoa yleisemmistä sukuun liittyvistä asioista, kuten sukunimistä, asutushistoriasta, elinkeinoista ja perheestä.

Haluatko tilata sukukirjan?

Sukuseuran hallitus on päättänyt kirjan hinnaksi 95 € jäsenille ja 105 € ei-jäsenille. Hinnat sisältävät toimituskulut Suomeen. Muualle Eurooppaan postitettaviin kirjoihin lisätään +20€ ja USA:an +45€ lähetyskuluja. Tästä tilauslomakeelle>>

Mikäli kirjan sukutiedoissa on puutteita tai haluat lisätä ja päivittää tietojasi niin täytä tiedot lomakkeeseen. Tästä täyttölomakkeelle>>

Kirjaprojektin vastaava

Veikko Iittainen
Kangasala
puh. 040 631 47 71
e-mail. veikko.iittainen at mmsaatio.fi

Haveristen sukuseuran kokousväkeä Paloniemessä 13.8.2011(kuvaaja@nupii)

Pyällyspuu on Haveristen sukuseuran lehti

Haveristen sukuseura julkaisee omaa lehteä nimeltä Pyällyspuu. Nimi tarkoittaa karsikkopetäjää, joka on pyälletty eli kaulattu kirveellä nilaan asti rinnan korkeudelta kuivumaan kaskea varten. Poltettaessa kuivatuista puista jäi aina joku suuri petäjä pystyyn ja siitä ajan saatossa muodostui kohtaamispaikka, sopimusten tekopaikka, rajamerkki ja salainen kihlapaikkakin. Merkinnät puun kyljessä viestittivät tietoa muille. (Haveristen kirja s.186, Eva Perón-Haverinen)

Lehti ilmestyy kerran vuodessa ja se lähetetään kaikille sukuseuralaisille jäsenmaksua vastaan. Se on saanut ulkoasunsa ja tyypillisen sisältönsä pitkäaikaisen, ensimmäisen päätoimittajan Eeva Perón-Haverisen aikana. Hänen jälkeensä Pyällyspuun pitkäaikaisena päätoimittajana toimi ansiokkaasti ja tehokkaasti Heli Haverinen. Helin jättäydyttyä hektisen palkkatyön pauloihin valitsi sukuseuran hallitus Helin seuraajaksi Anu Piirosen. Piironen on toimittanut Pyällyspuuta keväästä 2012 lähtien. Pyällyspuu pitäytyy toistaiseksi Perón-Haverisen luomissa perinteissä, kuitenkin hyödyntäen tämän hetken paino ja taittotekniikan mahdollisuuksia. Lajissaan Pyällyspuu lienee harvinaisuuksia, sillä lukuisasta sukuseurojen määrästä huolimatta säännöllisesti ilmestyviä sukulehtiä ei juuri ole.

Lähetä juttu, tarina tai muistelu toimitukseen niin julkaisemme sen. Voit lähettää myös hyviä juttuvinkkejä Haveristen sukuseuran lehti Pyällyspuuta varten. Yhteystiedot

Kirjat

Ensimmäinen sukukirja oli Haveristen Kirja I. Haveriseten sukukirja II on ilmestynyt keväällä 2020. Sukukirjat ovat johdanto-osa tulevalle sukututkimukselle, jonka kirjoittaminen ja julkaisu jatkukoon keskeytyksettä.

Kirjoissa on esitetty suvun varhaisimpia vaiheita Suomessa, sukuhaaroja esipolvineen sekä sukunimemme taustaa sekä DNA testauksen tuomia mahdollisuuksia. Omina jaksoinaan on kerrottu sukumme henkilöistä, kuvattu entistä elämää ja elämisen tapoja, unohtamatta muisteluksia, juttuja ja runojakaan. Sukukirjan kerrontaan on pyritty sisällyttämään yleishistoriasta keskeisintä taustatietoa niin paljon, että lukijan on helpompi ymmärtää sukunsa elämää. Sukukirjat ovat esitykseltään kertovassa muodossa, jolloin sen sisältö on jokaisen suvun jäsenen helposti käytettävissä ja luettavissa. Haveristen kirja I  Haveristen kirja II