Tunnukset

Vaakuna

Suvun tunnuksena on vaakuna. Haveristen suku sai vaakunansa v. 1993. Sen suunnitteli arkkitehti Liisa Harju (s. Haverinen). Lisätietoa vaakunan symboliikasta ja sen eri osien merkityksestä löytyy mm. sukukirjasta.

Viiri

Viiri nostettiin uutena salkoon ensimmäisen kerran sukuseuramme 10-vuotisjuhlissa Kuhmossa ja siellä se kertoi Haveristen olemassaolosta. Arjet ja juhlat se on liehunut Haveristen kotitangoissa, vain virallisina juhlapäivinä sen korvaa Suomen lippu.

Haverittaren puku

Haverittaren puvun suunnittelun perusteena on ollut saada suvun naisille yhtenäinen, mutta materiaalivalinnoiltaan vapaa asu, joka ilmentää suvun naisten yhtenäisyyttä ja vahvaa sukua yhdessä muiden perinteisesti miehisten tunnusen kanssa. Puvun ilmeellä ja tekotavalla on haluttu tuoda esille sekä suvun alkuperää eurooppalaisena sukuna että suomalaista sukuperinnettä. Puvun värit toistavat vaakunan värejä. Puvun suunnitteli Eva Perón-Haverinen ja tarkempaa tietoa siitä ja sen eri osista löytyy sukukirjasta.

Haveristen marssilaulu

Haveristen marrsilaulu kuvaa suvun matkan eri vaiheissa. Laulun sanoin "Laulumme tää nyt yhtehen liittää, ketjussa polvien olla kun saan". Laulu kajahtaa aina kun olemme koolla sukutapaamisessa.

Muut tunnukset

Vaakunan valmistumisesta seurasi standaarin, adressien, viirin, pinssin ja paitojen valmistus. Kaikkien niiden suunnittelusta vastasi Liisa Harju. Tuotteet

Standaaria jaetaan hallituksen päätöksellä pitkäaikaisille tai ansioituneille jäsenille. Sukuseuralaiset voivat myös lahjoittaa standaarin suvun jäsenille esim. syntymäpäivälahjaksi. Standaarit on numeroitu ja niistä pidetään rekisteriä.

Adressia painettiin sukuseuralaisten käyttöön ja sekä onnitteluja, että surunvalitteluja varten. Pinssi komeilee sukuseuralaisten rintapielissä muulloinkin kuin vain kokouksissa, samoin paitoja käytetään ahkerasti.