Haveristen sukuseuran hallitus kokoontui Valamossa

21.3.2022

Leila Huotari Valamon luostarissa ikonin maalauskurssilla 12.3.2022.(Kuva Anu Piironen)
Haveristen sukuseura Valamon opiston edustalla kokouspäivän päätteeksi. (Kuva Leila Huotari)
Valamo kauniissa maaliskuun auringon kirkkaudessa 12.3.2022(Kuva Anu Piironen)
Veikko Iittainen ehti sittenkin kuvan oikeaan laitaan. (Kuva Anu Piironen)
Valamon luostarin Pyhät isät Sergei ja Hermanni.(Kuva Anu Piironen)
Sukuseuran hallitus ja ikonimaalari Leila Trapesan Keisarin kabinetissa.(Kuva Anu Piironen)

Kokousasioina oli sukuseuran budjettiasioita, dna-testaukseen sekä ensi kesän Savonlinnassa pidettävään kesätapahtumaan liittyviä suunnitelmia. Sukuseuran väki sai sielunrauhaa kulttuurielämyksenä Taivaallinen maisema-taidenäyttelyssä ja ikonimaalari Leila Huotarin kertomuksin.

Haveristen sukuseuran hallitus piti maaliskuun kokouksensa Valamon luostarin opistosalissa.
Tapasimmen Kuhmon Lauvuksella kasvaneen ikonimaalari Leila Huotarin os. Haverinen, joka on jo aiemmin kertonut ikonimaalauksesta sukuseuran lehti Pyällyspuussa. Nyt tapasimme hänet maalauspöytänsä äärestä Valamon rauhallisessa atmosfäärissä. Leila Huotari johdatti meidät Valamon kauniiseen kirkkoon, jossa useat munkkeja, pyhimyksiä ja kirkkoisiä esittävät seinämaalaukset ovat Suomen Sortavalan maalaiskuntana vuoteen 1940 asti kuuluneen ja Laatokalla sijainneen, Valamon saariston, vanhan luostarin jäämistöä.
Kevättalvisen auringon kirkkaus oli Heinäveden Valamossa häikäisevän kaunis.
Venäläisten vanhojen maalarimestareiden upeat maisemamaalaukset ihastuttivat Taivaallinen maisema-näyttelyssä. Esillä oli myös ortodoksisuuteen liittyviä, papiston käyttämiä tekstiilejä, kirjallisuutta, esineistöä sekä ikoneita.
Kahvila-Ravintola Trapesan Keisarin kabinetissa sukuseuran hallitus nautti karjalanpaistia, salaatteja ja hapankaalia. Seinämaalauksessa meihin loi lempeän katseensa tsaari Nikolai II. Muistuttaen Venäjän bolshevikkien murhatöistä omiensa joukossa. Eikä nyky Venäjän non-oligarkkien, siis tavallisten kansalaisten tila ole kadehdittava vieläkään. Uskonpa, että ilman viimeisen tsaariperheen barbaarista murhaa, Venäjä olisi yhtä edistyksellinen kuin keski-ja etelä Eurooppa sekä Pohjoismaat.
Luostarin kaupan viihtyisä ympäristö siivitti ajatuksia kuitenkin paastonajan jälkeiseen Pääsiäiseen. Kauniisti maalatut ja muilla tekniikoilla valmistetut pääsiäismunat, koriste-esineet, kirjallisuus ja ikonit olivat esteettisesti esillä pikku puodissa. Myös luostarin marjaviinit ja luostariolut saivat sijansa luostarikaupan valikoimassa. Luostarin Jumalanpalvelus jäi kokematta, mutta tuohusta kirkossa sytyttäessään jokainen hallitusjäsen toi ajatuksiinsa oman rukouksensa hektisen mielensä sopukoista.

Maaliskuun terveisin Anu Piironen Kuopiosta