Seppeleenlasku Kainuun opistolla ja Kirkastussunnuntai Paltamon kirkossa

12.8.2020

Seppeleen lasku sotaan 1939 lähteneille, muistomerkki Kainuun opiston pihalla 26.7.2020 Mauno ja Veikko Haverinen, kuva Anu Piironen
Seppelettä laskemassa Mauno Haverinen, kuva Anu Piironen
Sukuseuralaisia Paltamon kirkon pihalla, kuva Anu Piironen
Kirkkopihan begoniat Paltamossa, kuva Anu Piironen
Paltamon kirkon alttaritaulu, kuva Anu Piironen
Sukuseuran vpj Veikko Haverinen lukemassa Raamatun jakeita messussa.Kuva Anu Piironen
Paltamon kirkko pyhäaamuna 26.7.2020, kuva Anu Piironen
Sanan Aika-kirjasessa, Raamattua vuoden jokaiselle päivälle on seuraava teksti Kirkastussunnuntaille 26.7.2020.

Haveristen sukuseuran Kesäpäiville tulleet osallistuivat Kainuunnopiston pihalla pidetyn seppeleenlaskun jälkeen ehtoollismessuun Paltamon kirkossa.

Teksti ja kuvat: Anu Piironen

Sunnuntai aamu 26.7.2020 Haveristen sukuseuran Kesäpäivillä, Kainuun opistolla Paltamossa oli sateinen. Sade kuitenkin taukosi ennen liljoista ja lippusinisistä krysanteemeista sidotun seppeleenlaskua.

Haveristen sukuseura laski muistoseppeleen opiston takapihalla sijainneelle, Sotaan 1939 lähteneiden -muistomerkille. Seppelettä olivat laskemassa sukuseuran puheenjohtaja Mauno Haverinen ja varapuheenjohtaja Veikko Haverinen.

Muistomerkillä laulettiin moniäänisesti virsi 170, Jumala ompi linnamme.

Kainuun opistolta oli vuonna 1946 käyttöön vihittyyn Paltamon kirkkoon, Puolangantielle matkaa 8,7 km ja pilvisen aamun kirkkomatka sujui kimppakyydeillä.

Kolmilaivainen kirkko on arkkitehti Ilmari Launiksen (1881-1955) suunnittelema. Se on tiiliverhoiltu kirkko, jonka ulkopinnat on rapattu valkoiseksi.

Kirkon alttari taulun on maalannut taidemaalari Toivo G.Tuhkanen (1877-1957). Maalauksessaan Tuhkanen kuvaa Kristuksen taivaaseenastumista.

(Lähde: Paltamon kirkon kotisivut)

Virsi 263:6

"Kirkasta Kristus itsesi