Toivo Haverisen 80-vuotissynttäriseurat

9.8.2020

Toivo Haverinen juhli 80-vuotisjuhlansa rakkaassa maisemassa Lapiovaaralla Kuhmossa.
Kahvipöydän kukat toi Mannisen Raija, kuva Anu Piironen
Lapiovaaran latoja maisemassa, kuva Anu
Elokuun maisema Lapiovaaralta 8.8.2020, kuva Anu Piironen
Lapiovaaralla Matin ja Kertun lapset, sisarukset yhteiskuvassa, kuva Anu Piironen.
Juhlavieraita, Toivon 80-vuotisseurat Lapiovaaralla, kuva Anu Piironen
Sirkka ja Teuvo Haverinen ja rovasti Seppo Marjanen, kuva Anu Piironen 8.8.2020
Kati Martta Kaarina ja Roope 8.8.2020 Lapiovaaralla, kuva Anu Piironen.
Manniset Toivon 80-vuotisjuhlassa,kuva Anu Piironen
Kirkkoherra Timo Suutari pitämässä seurapuhetta Lapiovaaralla 8.8.2020, kuva Anu Piironen.
Syntymäpäiväseurat Toivolle 8.8.2020, kuva Anu Piironen
Virsiä ja puheita 80-vuotisseuroissa, Lapiovaaralla, kuva Anu Piironen
Toivon synttäriseuroissa 8.8.2020, kuva Anu Piironen
Teuvon puheenvuoro, kuva Anu
Lapiovaaralla 8.8.2020, kuva Anu Piironen
Synttäriseuroissa Lapiovaaralla, kuva Anu
Lapiovaaran maisema Kuhmoon päin 8.8.2020, kuva Anu Piironen.
Jouko Haverinen Raijan kanssa kahvipöydän äärellä, kuva Anu Piironen.
Teuvo grillasi seuraväelle makkaroita, kuva Anu Piironen
Lapiovaaran pihassa, Toivon 80-vuotisseurat. 8.8.2020, kuva Anu Piironen
Seuraväkeä Lapiovaarassa 8.8.2020, kuva Anu

Lapiovaaralla Kuhmossa isossa sisarusporukassa varttunut Toivo Haverinen piti 80-vuotissyntymäpäiväseurat sisarustensa avustamana lauantaina. "Aika entinen ei koskaan enää palaa", mutta on kuitenkin muistoissa ja maisemassa läsnä myös Toivon syntymäpäiväseuroissa.

"HYVÄ VOITTAA PAHAN MAALIMASSA"

Teksti ja kuvat Anu Piironen

Toivo Matti Haverinen vietti lapsuuskotinsa pihapiirissä 80-vuotissyntymäpäiväseurat lauantaina 8.8.2020. Varsinainen syntymäpäivä on sunnuntaina.

Syntympäiväjuhla sattui tasan viikkoa myöhemmäksi kuin Toivon nuoremman veljen Tepon muistotilaisuus, joka vietettiin sukulaisten ja ystävien kesken samalla Kuhmon Lapiovaaralla 1.8.2020.

Tepon muistotilaisuudessa oli runsas joukko ystäviä ja sukulaisia. Kuten myös lauantaina Toivon 80-vuotissyntymäpäiväjuhlassa.

Toivon syntymäpäivää tulivat juhlistamaan sukulaiset ympäri Suomen. Päivänsankari Toivo Haverinen matkusti kodistaan Alavuden Haverintieltä junalla Jyväskylään ja sieltä siskonsa Kati Martta Kaarinan ja lankonsa Karin kyydissä syntymävaaralleen Kuhmoon.

Syntymäpäivänsankari kertoi, että Alavudella on aikoinaan asunut Haveri-niminen taksimies ja hänen kotikatunsa on saanut nimensä tuon taksimiehen mukaan.

Toivo Haverinen muutti Pohjanmaalle vuonna 1981.Hän on asunut 17 vuotta myös Juuassa. Töysästä Toivo ja Sirkka Haverinen muuttivat muutama vuosi sitten Alavudelle.

Vaikka Toivo on nähnyt elämässään paljon elämän nurjaa puolta, on usko kantanut häntä huonoinakin vuosina.

"-Joskus kun isän kanssa otettiin viinaa, niin silloin puhuttiin uskon asioista. Kai siinä joku siunaus on ollut ", Haverisen Toivo totesi.

Puheessaan Toivo Haverinen puhuu maalimasta, jossa eläminen ei aina ole niin helppoa ja monenlaista ihmistä tulee vastaan.

Koviksen kuori on parkkiintunut ikääntymisen myötä, eikä Toivon tarvitse elvistellä, eikä reuhkata ukkometsona enää pärjätäkseen ihmisten maalimassa.

Toivon veli Teuvo rohkaisi veljiään sanomalla: " Usein ihmiset tulevat jossakin roolissa, mutta Tauno ja Toivo ovat rehellisesti sitä mitä ovat, persoonia."

Mitäpä muuta isossa sisarusjoukossa 1930-50-luvuilla, Kainuun nälkämaan korvessa, Suomen itärajan tuntumassa syntyneet voisivat olla. Persoona ja temperamenttinen ihminen oli myös Lapiovaaran emäntä, Kerttu Haverinen.

Maanviljelijä, puusavotoilta elantoa perheelleen hankkinut, leskeksi 3.11.1932 Martta Haverisen kuollessa jäänyt, Matti Heikki Haverinen avioitui 23.12.1933 Kerttu Ahtosen kanssa ja oli lopulta kaikkiaan 13 lapsen isä. Matti Haverinenkin lienee tehnyt parhaansa, että lapsikatras pärjäisi omassa elämässään. Sitähän kaikki nykyajan vanhemmatkin toivovat jälkikasvulleen.

Monien vaiherikkaiden lapsuus- ja nuoruusvuosikymmenten, ylä-ja alamäkien jälkeen on myös Toivo Haverinen saanut vanheta iässä ja armossa. Muistot kannattelevat ja osa ikävistä muistoista kannattaa jättää mielestään. Kuten samalla Lauvuskylällä asunut Kannaksen Kaisa-emäntä kuuluu vanhana sanoneen: "Kaikkea ei vakkauta muistellakkaan."

"Kyllä hyvä voittaa lopulta aina pahan", kiteytti 80-vuotias päivänsankari, Toivo Haverinen oman elämäntiensä ja kokemustensa valossa asiaa.

Lapiovaaran Matti ja Kerttu Haverisen kahdeksasta lapsesta on neljä ikääntyvää lasta jäljellä. Lapiovaaran Toivon ja sisartensa neljä veli-ja sisarpuolta, Matin ja Martan lapset Kalevi Juhana, Tauno Olavi, Anja Kyllikki ja Mirja Kustaava syntyivät 1920-30-luvuilla ja ovat jo kaikki edesmenneitä. Täyssisarten, 1930-40 luvulla syntyneiden Taisto Tapion, Rauha Annikin, Pentti Olavin, Tuulikin ja Teppo Iisakin tavoin.

Sisaruksista Toivoa olivat juhlimassa kaikki jäljellä olevat, Tauno Ensio, Teuvo Taisto Tapani ja perheen kuopus Martta Kaarina.

Vanhuuden vaivoistaan huolimatta, juhlapäivänsankari jaksoi iloita vieraidensa kanssa ainutlaatuisesta elokuun hellepäivästä. Ulkolämpömittarin kohotessa 26 asteeseen.

Omia lapsia Toivo ja Sirkka Haverisella ei ole, mutta sisarusten lapsia ja lastenlapsia on.

Aurinko helli juhlijoita ja täytekakkukahvit, piirakat munavoin kera, pitkopulla ja pikkuleivät maistuivat kahvin tai mehun kanssa pihapiirin penkeillä Toivo Haverisen 80-vuotisseuroista ja sukulaisten  tapaamisesta iloinneille ja kuulumisiaan vaihtaneille.

Myöhemmin maistui helteessä myös Kati Martta Kaarinan ja Teuvon puolison Sirkan mehukas meloni-viinirypälesalaatti sekä Teuvon valmistamat grillimakkarat.

Virsilaulannan välissä puhuivat Toivo Haverisen enotettava, rovasti Seppo Marjanen, Kuhmon kirkkoherra Timo Suutari sekä Toivon veljet Teuvo ja Tauno Haverinen sekä juhlapäivänsankari.//Teksti ja kuvat @nupiironen2020