Teuvo Haverinen toipilaana 75-vuotissyntymäpäivä-seuroissaan

29.1.2020

Teuvo ja Sirkka Haverinen juhlistivat Teuvon 75-vuotissyntymäpäivää hengellisillä seurapidoilla kodissaan Kuhmossa perheen, sukulaisten ja ystävien seurassa.
Synttäriseurat alkoivat lohisopalla, munavoi-karjalanpiirakkatarjoilulla ja päivä päättyi kahvitarjoiluun kakkuineen ja pikkuleipineen.

Mittapelti Haverinen Oy:n perustaja, yrittäjä Teuvo Haverinen piti 75-vuotissyntymäpäiväseurat kodissaan Kuhmossa. Hän piti suunnitelmastaan kiinni vaikka kaatui syntymäpäiväviikollaan ja loukkasi itsensä. Asiaan on päivänsankarilla selkeät sanat: ”Luoja ei järjestä vastoinkäymisiä, vaan ihminen itse.”

Rakennusmittapelti Oy:n yrittäjä Teuvo Haverinen on myös puoliso, isä, ukki, sukulainen ja ystävä. Hän täytti 75-vuotta 24.1.2020, juhlien seuraavana lauantaina syntymäpäiväänsä. Vaimonsa Sirkan ja lastensa tukemana Kuhmon kodissaan, Lauvuksen Myllylässä.

Vaikka synttäriviikko toi kroppaan kipuja, Teuvo Haverinen kokee, että elämä tarjoaa aina jotakin uutta.

-”Menneisyys on arvokas pääoma.”

Läheistensä tukea päivänsankari tarvitsi juhlapäivänä ihan sananmukaisesti. Hän kaatui työssään liukkaalla jäätiköllä Jännevirralla. Vain muutama päivä ennen syntymäpäiväänsä. Haverinen osallistui kaaduttuaan vielä kokoukseen, vaikka ei pystynyt edes istumaan. Yö sujahti kuitenkin Kuopion Kysillä. Kun röntgenlaite ei havainnut murtumia, Haverinen pääsi lähtemään kotiin Kuhmoon, poikansa Samulin kyydissä.

”-Sirkka ja Samuli ovat hoivanneet minua. Parempaan päin ollaan menossa.”

Täyteläistä lohisoppaa ja seurapuheita

Yritys on siirtynyt jo seuraavalle sukupolvelle, Samuli Haveriselle, mutta Teuvo työskentelee yrityksessä vielä. Kunhan jäsenet jälleen vetreytyvät ja työkunto palautuu.

Teuvo Haverinen on kuhmolainen paluumuuttaja, kahdenkymmenen Keravalla asutun vuosikymmenen jälkeen. Hän on kotiutunut hyvin lapsuutensa maisemiin. Yrityksen työtilat ovat Kuhmossa ja Kuopiossa ja työt ovat vieneet häntä viikoittain pitkin pitäjiä.

Haverinen tuumii, että ihmislaatu on mutkattomampi pohjoisemmassa.

-”Ihmisten lähelle pääsee Kainuussa paremmin kuin etelässä.”

Liikkuminen oli vielä juhlapäivänä kivulloista. Suunnitellut syntymäpäiväseurat Teuvo halusi kuitenkin pitää. Juhlavieraat, rukoukset ja laulut nostattivat varmaan toipilaana olleen synttärisankarin mielialaa. Korkealla jakkaralla istuminen ja kipulääkkeet helpottivat oloa.

Myllylään saapuivat juhlavieraiksi Teuvo Haverisen omat lapset, lastenlapset, sukulaiset, naapurit ja ystävät.

Haverisen Teuvon poika Janne ja tyttärenpojat Jiri ja Jantte eivät olleet juhlapäivänä Myllylässä.

Tyttäret Johanna ja Elli sekä miniä Jenni keittivät täyteläisen lohisopan.

Juhla alkoi seisovaan pöytään katetulla lounaalla jo ennen syntymäpäiväseuroja, vuolukiviuunin lämmittämässä kodissa.

Pikkupakkasesta tulleet vieraat etsiytyivätkin lämpöä hohkavan uunin kylkeen asetetuille tuoleille.

Kuhmon seurakunnan kirkkoherra Timo Suutarille tulee Teuvon olemuksesta mieleen Raamatun Vanhan Testamentin voimahahmo Simson. Hän puhui seuroissa Simsonin ihmevoimasta, iloiten juhlataloon tulleesta väkimäärästä.

”-Täällä tapahtuu ihmeitä, kun tupa on täynnä ihmisiä.”

Rukouksen voima ja osallisuus armosta

Teuvo Haverisen Mirja-siskon poika, rovasti Seppo Marjanen puhui rukouksen merkityksestä ihmiselämässä.

Ollessaan poikasena Teuvo-enonsa Java-moottoripyörän kyydissä, he kertomuksen mukaan pelastuivat rukouksen voimalla. Vapaavaihteella kulkenut Java vei kaksikon vauhdilla, Puijon tornin juurelta Kuopion torille. Marjanen uskoo, että rukous kantoi, eikä tuonut vauhtiveikkojen tielle yhtään vastaantulijaa.

Suuri elämänmuutos Teuvo Haverisen elämässä tapahtui kauan. sitten Päivänsankari itse palaa puheessaan aikaan, jolloin raitistuminen alkoi. Elämänmuutos oli niin totaalinen, että hän muistaa tapahtunutta edelleen kiitollisuudella.

-”Jumalan armosta pääsin raittiuden tielle 41 vuotta sitten. Elämänikäinen muutos on mahdollista. Toivon pysyväni asian kanssa nöyränä ja pääseväni lähemmäksi oikeaa ihmisyyttä. Pyrin olemaan oikeudenmukainen pienimmäisten kanssa ja pienissäkin asioissa. Erityisesti lapset huomaavat falskiuden heti.”

Toisen vaimonsa Sirkan kanssa Teuvo Haverinen avioitui 2010. Sirkka on tuonut paljon hyvää Teuvon elämään ja vuosi vuodelta rakentuvaan ihmissuhteeseen.

”-Sirkan kanssa on helppo olla. Jotakin on tapahtunut omassa sisikunnassani Sirkan myötä. Erityisesti naisen kunnioittamisessa.”

Hengellinen elämä on Teuvo Haveriselle hyvin tärkeä asia elämässä. Syntymäpäivänsankari kokee olevansa siunattu.

”-Asiat ovat lopulta menneet hyvin päin. Luoja ei järjestä vastoinkäymisiä, vaan ihminen itse. Luoja on hyvä voima.”

Anu Piironen/PYÄLLYSPUU2020.