Hyvää Uutta Vuotta 2019

8.1.2019

Piparit kuuluvat jouluun ja omatekoinen taikina toi tunnun jouluvalmisteluista.
Eka pelti meinasi mennä ihan pipariksi, mutta muut paistuivat hyvin.
Jouluseimi kuuluu jouluperinteisiin.
Kynttilöitä sytytin ennen joulua ja vielä joulun jälkeen. Sanotaan, että kynttilän sytyttäminen on jo rukous.
Tyttären tuoma joulukukka on mielenkiintoinen uutuus.
Joulupukin ja lähisuvun nuorimmaisen kohtaaminen aattoiltana.

Adventin ajasta alkanut joulun odotus päättyi joulunpyhien viettoon läheisten kanssa. Joulua yhdessä viettävän perhekoko on pienentynyt vielä muutaman vuoden takaisesta. Vanhinta ikäpolvea oli joulupäivän aterialla seurassamme enää toisenpuolen isoukki. Onneksi uutta sukupolvea on jo yksi iloinen pikkumies, joka toi todellisen jouluilon kotiini tullessaan

Ihana oli nähdä lapsenlapsen iloa tuovat leikit. Parhaimmat hetket syntyivät pienistä asioista. Käytiin tyttäreni vanhalla stigalla kelkkamäessä. Pikkumiehen vanhemmat taisivat olla mäenlaskusta yhtä innoissaan kuin lapsensakin. Ensimmäistä tyttärenpoikaa kaitsevana olin minäkin mummin ominaisuudessa riemulla mukana. Ulkoleikkien jälkeen tehtiin maja makkariin ja nautittiin leikkikahvit majan suojissa. Kaikein hauskinta lapsesta oli tulla majaan ja puikahtaa taas majasta ulos. Perinteiset jouluruoat kinkku, laatikot ja lohi maistuivat pyhinä ja mummin mansikkamustikkakiisseli oli pikkumiehen mieleen.

"Kiitävi aika vierähtävät vuodet miespolvet vapuvat unholaan", mietin aattona sytyttäessäni muistokynttilät omien vanhempieni haudalle. Muistan heitä lämmöllä muulloinkin kuin haudalla käydessäni, mutta joulun aikaan muistuvat mieleen myös omien vanhempien luomat joulunperinteet. Siihen aikaan neljän sisaruksen kanssa joulua viettäessä oli aikamoista huisketta. Kun me sisarukset sitten tulimme omien lapsiemme kanssa isovanhempien joulupöytään, oli koolla paljon läheisiä.

Isäni tapasi huumorilla sanoakin: "Iloa pitämässä pieni perhe."

Uusi vuosi vaihtui kotikuusen tuiketta katsellessa, enkä ole kuusta valoineen vieläkään raskinut laittaa pois. Niin paljon kaunista valoa se luo pimeään vuodenaikaan.

Kodin ympärillä paukkuivat raketit, mutta tänä vuonna en lähtenyt ilotulitusta ihastelemaan. Polttelin kynttilöitä ja nautin lämmintä glögiä. Mietin läheisiäni ja menneitä sukupolvia ja ajan nopeaa kulkua.

Onnellisuus on mielentila. Myönteistä ajattelua kannattaa harjoitella. Se kannattelee elämässä. Muistetaan sanoa läheisille miten tärkeitä ja rakkaita he ovat. Annetaan Jeesuslapsen syntyä vuosi vuodelta omaan sisimpäämme.

Onnea on olla osa perhettä ja sukua.

Koetetaan rakkaudellisin ajatuksin ylittää maailman uutisareenoiden harmitukset.

Hyvää Uutta Vuotta

rakkaat Haverisen suvun jäsenet