Punkaharjulainen Reijo Haverinen tarinoi

30.7.2018

Reijo Haverinen sukuseuran Kesäjuhlilla Kiteen Puhoksella 2018.

Haveristen sukuseuraa vuonna 1986 Timonniemen koululla perustamassa ollut punkaharjulainen Reijo Haverinen pitää sukututkimusta tärkeänä. Hänen mielestään sukuseura lisää kiinnostusta oman suvun vaiheisiin ja edistää myös hyväntahtoista huolehtivaisuutta lähimmäisestä.

Reijo Haverinen

on Haveristen sukuseuran perustajajäsen

Punkaharjulainen Reijo Haverinen kertoo syntyneensä 1931 Punkaharjulla. Hänen vanhempansa Helmi ja Aatu Haverinen saivat myös tyttären. Reijo Haverisen pikkusisko Pirjo Hirvonen on 8 vuotta veljeään nuorempi.

-Asuttiin köyhässä vuokramökissä. Silloin ei elämä ollut kovin runsasta. Äidin kanssa kuivattiin sapilaita. Meillä oli pari lehmää. Kaikkien piti tehdä kovasti työtä. Talvisotatalvena oltiin Jämsässä evakossa.

Aarno Haverisen sukututkimus on jäljittänyt Haverisia Savonlinnan linnaläänin veroluettelosta vuodelta 1541.

Aarno Haverisen sukututkimuksessa Haveriset eli silloiset Haffuerit mainitaan kaskea viljelevinä talonpoikina, jotka asustivat Suur-Säämingin ja Rantasalmen hallintokunnissa. Sääminki kuului ennen Juvaan, myöhemmin Punkaharjuun ja Savonlinnaan.

Sukututkija Aarno Haverisen manitsemista esi-isistä mainittakoon Hendrich Haffuer, joka eli Mikkelin läänissä Säämingissä noin 1470-1540. Hän sai kaksi poikaa, joista Cauppi eli Jakopp löysi tiensä myöhemmin Oulujärven erämaahan Melalahteen. Per muutti myöhemmin Heinävedelle.

Hendrich Haffuerilla oli kaikkiaan kolme veljeä, joiden niminä Aarno Haverinen mainitsee Antin, Laurin ja Juntin.

Reijo Haverisen sukujuuret juontavat entisen Säämingin lähelle Kesälahden Pekkalaan, jossa asui neljä veljestä. Hänen isänsä Aatu oli syntynyt Pekkalassa.

Tänä vuonna Haveristen sukuseuran kesäjuhlat vietettiin Puhoksella, 15 kilometrin päässä Kesälahdelta, joka kuuluu nykyisin Kiteeseen.

Reijo Haverinen täyttää pian 88-vuotta ja matkat Punkaharjulta Puhokselle sujuvat lyhyiden välimatkojen ja oman auton ansiosta joustavasti.

Elämäntyönsä Reijo Haverinen on tehnyt metsätyönjohtajana Metsänhoitoyhdistyksellä ja puutavarayhtiöillä.

Omat sukujuuret ovat aina kiinnostaneet Haverista. Kuhmon Timonniemen koululla 30.6.1986 Haveristen sukuseura sai alkunsa. Reijo Haverinen oli perustamassa yhdistystä ja toimi sukuseuran hallituksessa kymmeniä vuosia.

-On uhrattu sukuseuralle paljon aikaa ja aika on ollut mielenkiintoista. On oltu kiinnostuneita toisistamme ja huolehdittu toisistamme. Joskus on vähän ollut kissanhännän vetoa Kesälahden ja Kuhmon sukuhaarojen välillä.

Reijo Haverinen toivoo, että jäsenkanta lisääntyisi ja nuoret oppisivat kysymään suvuistaan. Omille pojilleen Artolle ja Aarnolle hän on jakanut myös oman suvun tietämystä.

-Sukuseuralle toivon pitkää ikää.

Poikamiestaloudessa leskenä elävä Reijo Haverinen on toiminut vuosikymmeniä kuntapolitiikassa, ja lukuisissa yhdistyksissä ja seuroissa. @nupiironen