SUKUJUHLILLA

2.8.2016

Reino Haverinen, Eeva Töyry, Maija Haverinen, Heli Haverinen saivat sukustandaarit Martta ja Esko Haveriselta toiminnastaan sukuseurassa vuosikymmeniä.(Kuva: Anu Piironen)
Sylvi, Outi ja Paula Kuhmotalon aulassa 30-vuotisjuhlassa.(Kuva:Anupii)
Jykänkosken retkellä Suomen historiaa kiehtovasti selventänyt Jussi Komulainen vasemmalla. Vaaleansinipaitainen Teuvo Haverinen myös retkeilemässä Jyrkänkoskella.(Kuva:Anupii)
Reino Haverinen laskemassa seppelettä Louis Sparren ja Akseli Gallen-Kallelan matkaoppaana olleen Renne Haverisen haudalle.(Kuva:Anupii)
Rovasti Pentti Haverinen toimitti ehtoollisjumalanpalveluksen Kuhmon kirkossa 31.7.2016.(Kuva:Anupii)
Pentti Haverinen toivoi, että sukukunta laulaa 94-vuotiaalle Juuso Haveriselle laulun Veteraanin iltahuuto.(Kuva:Anupii)
Haverisia Kuhmotalon aulassa sunnuntai aamuna.(Kuva:Anupii)

Haveristen sukuseuran 30-vuotisjuhlaa vietettiin viime viikonloppuna Kuhmossa, Kuhmotalolla. Sää oli puolipilvinen ja muutamia sadepisaroitakin ropsautti parhaaseen mustikka-aikaan sattuneeseen juhlaviikonloppuun.

Kuhmolaiset olivat laatineet ikimuistoisen 30-vuotisjuhlan, joka alkoi juhlakahvituksella. Suomen lippu ja sukuviiri kohosivat Kuhmotalon salkoon.

Retki Jyrkänkoskelle talvisodan aikaisiin maisemiin antoi opas Komulaisen kerronnan siivittämänä, mielenkiintoisen kuvan vuosikymmenien takaisista sotatapahtumista, siiihen aikaan 8-vuotiaan äitini, Mirja Marjasen(os.Haverinen) lapsuuskodin lähimaisemien tienoilta.

Retken jälkeen heitimme tikkaa ja työnsimme kuulaa, kukin omalla vuorollaan, kotoisissa, leppeissä tunnelmissa, Kuhmotalon ruohikolla ja kentällä.

Haverisille tehdään DNA-testejä, sukututkimuksen tarkennusten vuoksi ja isälinjojen setvimisiksi. Dobingtesteihin ei kaurapuurolla kasvaneilla Haveristen jälkeläisillä ole tarvetta edes tikan -ja kuulantyönnön ja  juhlakisojen aikaan ;-)

Retken jälkeen, Kahvila Juttuan yrittäjän, Anna Klemetti-Haverisen savulohi, salaatit ja sienikeitto maistuivat taivaallisilta, lauantain päivällisen alkupaloina. Myös muikut ja murea häränlihahöystö pääruokana, uusien kultaperunoiden kera. Erikoisen vaniljainen jäätelö ja tuoreet mansikat kruunasivat kokonaisuuden.

Haveristen sukuseuran pitkäaikainen puheenjohtaja Esko Haverinen piti juhlapuheen, esitteli hallitusjäsenet ja palkitsi pitkäaikaiset sukuseuran aktiivijäsenet Eeva Töyryn, Heli Haverisen, Reino Haverisen, Tuovi Häklin(poissa) ja Eva Péronin(poissa) standaareilla.

Kuhmon puhallinorkesteri aloitti musisoinnin kesäisellä Saarenmaan valssilla.

Sporttiset Haveriset ja puolisot saivat juhlaillassa mitalit kaulaansa hyvistä suorituksistaan tikka -ja kuulantyöntökisassa.

Kolme vuotias tikanheittäjä ja kuulantyöntäjä, Kalevi (Martta Haverisen tyttärenpoika) Leppävirralta oli ainut alle 15-vuotiaiden edustaja koko kisassa. Hän sai kirkkaat mitalit molemmista lajeista.

Sunnuntaina tapasimme suvun kesken Kuhmon sankarihautausmaalla, jonne Martti ja Reino Haverinen laskivat seppeleet, kulttuuriopas Renne Haveriselle ja sankarivainajien muistoksi.

Jumalanpalvelus kuului pyhäaamun ohjelmaan. Liturgina toimi sukujuhlille saapunut, hämeenlinnalainen rovasti Pentti Haverinen ja Jumalanpalveluksessa saarnasi Kuhmon seurakunnan kirkkoherra Timo Suutari.

Ehtoollispalvelus päättyi Haveristen miesten hienosti laulamaan, Oiva Haapalaisen säveltämään ja Seppo Haverisen sanoittamaan, Haveristen marssilauluun.

Kirkon jälkeen Kuhmotalolla, Anna Klemetti-Haverisen Kahvila Juttuassa syötiin kermainen kuhakeitto ja paprikalinssikeitto. Mustikkakukko kermavaahdon kera suli maukkauttaan heti suuhun päästyään.  Herkulliset oli antimet sukujuhlan molempina päivinä. Ravitsivat sielun ja ruumiin.

Osa juhlaväestä ehti poistua mustikkaan pyhälounaan jälkeen. Vuosikokoukseen jäi vielä sukuseuran asioista kiinnostunutta sukua.

Veikko Haverinen toimi vuosikokouksen puheenjohtajana ja Esko Haverinen hallituskokouksen puheenjohtajana. Anu Piirosen ollessa kokousten sihteerinä.

Hienon sukujuhlan jälkeen hallitus jäi suunnittelemaan ensi kesän matkaa Ahvenanmaalle hyvissä tunnelmissa.

Kiitoksia kuhmolaisille antoisasta sukujuhlasta.

Hyvää elokuuta toivotellen

Anu Piironen