Tou´ost kesään ja heinään

25.5.2016

Hyvän kesän toivotus sukuseuran 30-vuotisjuhlavuotena, 2016 :-) (Kuva:anupii)

Kesä on alkanut erityisen lämpimänä ja kesä sujahti Suomeen ennätys aikaisin. Sukuseuran juhlaviikonloppu on käsillä nopeammin kuin arvaammekaan. Niin on Suomen valoinen kesäaika nopsaan kiitävä. Pian olemme heinäkuun viimeisessä viikonlopussa ja kuhmolaisten sukulaistemme järjestämässä Haveristen sukuseuran 30-vuotisjuhlassa.

Toukokuu on ollut kesän tulolle otollinen. Sopivasti aurinkoa, sopivasti sadetta. Luonto on puhjennut kesäiseksi. Toukokuun puolivälissä kukkivat monet kasvit, joita ei kasvuvyöhykkeellämme tavallisesti näe kukinnoissaan kuin juhannuksen aikana. Viimeisten päivien lämpötila on keikkunut 22 asteen tietämillä.

Ehkä joskus tullaan tilanteeseen, että meteorologit osaavat sanoa suuntia koko kesän sääolosuhteista. Vuosien saatossa on nähty, että kelit voivat viiletä yhtä-äkkiä ja kuuman, helteisen sään sijaan voi ollakin tiedossa sadetta ja koleaa. Onpahan herrassaan mitä taivaalla, maan päällä ja merissä tapahtuu, mutta ihminen maan asukkaana voi toiminnallaan siihenkin jonkinverran vaikuttaa.

Nautitaan niin hyvistä poutapäivistä kuin sadepäivistäkin kesäkuukausien aikana ja toivotaan, että sää olisi poutainen sukuseuran juhlaviikonloppuna 30.-31.heinäkuuta, Kuhmossa.

Hyvää kesää toivotellen,

Anu Piironen