Vuosi 2016: Haveristen sukuseuralla on meneillään 30.juhlavuosi

7.1.2016

Haveristen sukuseuran hallitus: Marja Leena, Veikko, Anne, Reino, Martta, Esko ja Martti kokoontuneena Jyväskylässä marraskuussa 2014, suvun yhteisten asioiden äärelle(Kuva Anupii)
Talven aikaa, talven taikaa.(Kuva:Anupii)
Metsäpolku, talvisessa metsässä.(Kuva:Anupii)
Kevään aikaa ja sorsapari(Kuva:Anupii)
Kesäaika ja joutsenia (Kuva:Anupii)
Syksyn värien loistoa(Kuva:Anupii)
Sukuseuran perustamistilaisuudessa olleet Lauvuksen laulavat isäntämiehet Teuvo, Jouko ja Teppo Haverinen esiintymässä 4.5.2014 Liisa Haverisen 80-vuotisjuhlassa Kuhmo-talossa. (Kuva:Anupii)
Kuvassa edessä oikealta Jorma Liukko, Arto Liukko, Pirjo Halonen, os.Kaukinen, Eeva Töyry, Maire Hämäläinen os.Muhon en ja Ulla Laaksonen, os.Juuti. Takana oikealta: Saara Juuti, Tapio Juuti, Mauri Muhonen, Pekka Juuti, Saara Sikanen os.Liukko, Kaisa Kapanen os.Liukko, Mirja Makkonen os.Muhonen ja Raija Liisa Kosonen os.Liukko (Kuva Eeva Töyryltä)
Haveristen Kirja I saa piakkoin seurakseen Haveristen Kirja II.

Haveristen sukuseura täyttää 30 vuotta. Perustamiskokous on ollut Kuhmon Timonniemellä kesällä 1986. Juhlavuotta juhlitaan kaksipäiväisen sukukokouksen yhteydessä Kuhmo-talolla 30.-31.7.2016. Haveristen sukuseurassa tapahtuu kaikenaikaa aktiivisten sukuseuralaisten uurastaessa yhteiseksi hyväksi. Tutustu aiheeseen ja tule mukaan vaikka internetin (kotisivut ja Pyällyspuu-lehti tai facebook-ryhmä) kautta aluksi ja varaa heinäkuussa aikaa todellisille kohtaamisille toisten Haverissukuun kuuluvien kanssa.

Haveristen sukuseuralla on meneillään 30.juhlavuosi

Vuosi 2016 on Haveristen sukuseuran perustamisen 30.juhlavuosi.

Haveristen sukuseura on perustettu vuonna 1986 Kuhmon Timonniemellä.

Haveristen kirja I kertoo, että tilaisuudessa suvun suuri mies Aarno Haverinen piti tilaisuudessa tutkimustensa pohjalta esitelmän, innostaen toisiakin etsiytymään omien Haverisjuurien lähteille.

Oltermanniksi perustamiskokous valitsi tuolloin Kalevi Haverisen Kuhmosta ja sihteeriksi Aarnon puolison, Eva Péron-Haverisen, Liperistä.

Lauvuksen laulavat isäntämiehet olivat esiintyneet laulaen ja nykyinen lääninrovasti Jaana Marjanen oli pitänyt hartaushetken.

Merkillepantavaa on, että vuonna 1986 perustamiskokous keräsi Kuhmoon peräti 400 sukujuuristaan kiinnostunutta Haverista ja sukuun avioliiton kautta tullutta.

Sukuselvitystä ja kirjaprojektia

Vuosi 2016 on sukuseuralle siis juhlavuosi. Kuhmon Haveriset järjestävät Reino Haverisen ja Martti Haverisen johdolla ohjelmallisen juhlan kahvituksineen Kuhmo-talolle, kaksipäiväisen sukukokouksen yhteyteen, viikonloppuna 30.-31.7.2016.

Mikäli, et ole vielä liittynyt sukuseuran jäseneksi niin nyt se kannattaa. Tule kesäkokoukseen ja voit inspiroitua asiasta.

Sukuseura toimii monella foorumilla lisäksi ja kerää arvokasta tietoa suvun vaiheista myös piakkoin ilmestyvää Haveristen Kirja II varten.

Haveristen sukuseuran hallitus, puheenjohtaja Esko Haverisen ja varapuheenjohtaja Veikko Haverisen johdolla, päätyi valitsemaan Suomen historiaan perehtyneen tutkija Ari Kolehmaisen tutustumaan Aarno Haverisen tutkimustuloksiin: yhdistäen sukulinjoja, paikaten ja varmistaen niitä. Dna-tulosten analysointi kuuluu osana Ari Kolehmaiselle annettuun työsarkaan. Sukuseuran hallitus valitsi hänet syyskokouksessaan myös Haveristen kirja II projektin vetäjäksi.

Sähköistä viestintää suvun asioissa

Sukuseuran nykyiset aktiivijäsenet (Esko, Veikko, Eeva, Reino, Martti, Martta, Anne, Mauno, Marja Leena) ovat rientäneet yhteisiin tapaamisiin ja osallistuneet riemuiten sukuseuran järjestämiin kokouksiin ja ulkomaan matkoille.

Esko ja Veikko ovat keränneet tietoa tulevaa kirjaa varten ja yrittäneet innostaa e-postein, puheluin ja kirjein sukulaisia mukaan yhteiseen harrastukseen.

Eva Péron-Haverisen alkuunpanema ja vuosina 1986-2000 päätoimittama sukuseuran lehti Pyällyspuu jatkaa Evan viitoittamalla linjalla. Evan jälkeen päätoimittajaksi tuli Heli Haverinen, joka luotsasi suvun lehteä 2001-2011. Anu Piironen on jatkanut päätoimittajana Helin jälkeen vuodesta 2012 alkaen.

Sukuseuran it-asiantuntija Mauno Haverisen innoittamana, Pyällyspuu-lehti sai keväällä 2015 neliväri-ilmeen ja ulkoasua hieman muokattiin uuteen kuosiin.

Maunon toimesta Pyällyspuu lehden vuosikerrat ovat luettavissa myös sähköisinä Haveristen sukuseuran kotisivuilla, internetosoitteessa www.haveristensukuseura.fi

Sukuseuran facebook ryhmän sivut avasi taannoin Veikko Haverinen. Viestiminen Haveristenkin kesken on siis nopeaa eikä postimerkkejä tarvita kun maailma sähköistyy.

Sukuseuran hallitus tiedottaa vuosittaiset kokousasiat lehdessämme. Jatkuva kysyntä toimituksessa on Haveristen omille kertomuksille, tarinoille ja luovan ajattelun hedelmille. Juhlavuoteen olisi kiva saada terveisiä kaikenmualiman kivoistakin haverishäppeningeistä. Ole yhteydessä :-)

Hyvää juhlavuotta toivottaen,

Anu Piironen