Anne Karvonen ja perhe vuodeksi Amerikkaan

5.1.2016

Kuopiolaisessa kahvilassa kuvattu Anne Karvonen aloitti työt Harvardin yliopistossa, Bostonissa, Yhdysvalloissa  4.1.2016.(Kuva:Anupii)
Kuopiolaisessa kahvilassa kuvattu Anne Karvonen aloitti työt Harvardin yliopistossa, Bostonissa, Yhdysvalloissa 4.1.2016.(Kuva:Anupii)

Haveristen sukuseuran sihteeri, filosofian tohtori Anne Karvonen, aviomies Aki ja pojat Elias ja Eetu ovat matkustaneet perheen äidin työn vuoksi vuodeksi Amerikkaan. Suomen Akatemian ja säätiöiden apurahat mahdollistivat muuton. Uudet tilastointimenetelmät, joilla mikrobialtistusta analysoidaan teemoittavat Annen Amerikan työvuotta Harvardissa.

Anne Karvonen lähti Harvardin yliopiston tutkijaksi

Anu Piironen

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella(THL) tutkijana työskentelevä, filosofian tohtori Anne Karvonen matkusti vuodeksi Harvardin yliopistoon, Yhdysvaltoihin.

Karvonen väitteli kolme vuotta sitten, marraskuussa 2012 ympäristöepidemiologian alalta tohtoriksi, Itä-Suomen yliopiston, Kuopion kampuksella.

Anne Karvosen väitöstutkimuksessa, ”Mikrobialtistus ja lapsuuden astma - Suojaavat ja haitalliset vaikutukset” oli seurannassa 396 lasta, joiden atooppinen herkistyminen 19 allergeenille määriteltiin seeruminäytteistä 1 vuoden ja 6 vuoden iässä.

Karvonen havaitsi tutkimuksissaan, että mikrobialtistuksen kokonaismäärä ja monimuotoisuus olivat vahvemmin yhteydessä astmaan sairastumisriskiin kuin yksittäiset mikrobimarkkerit.

Uusia tilastointimenetelmiä

Suomen Akatemia, Lastentautien tutkimussäätiö ja Juho Vainion säätiö mahdollistivat Anne Karvosen työt tutkijana Harvardin yliopistossa Bostonissa, Yhdysvalloissa.

”Apurahat kun varmistuivat, niin hyvillä mielin voidaan lähteä”, kiteyttää Karvonen.

Annen mukaan lähtivät vuorotteluvapaalla oleva aviomies, Aki Karvonen sekä lapset Eetu,(13) ja Elias(12).

Aki Karvonen huolehtii Amerikassa poikien kouluasiat ja toisen kotimaisen kielen, ruotsin opetuksen.

Karvosten paritalo Kuopiossa on saanut Amerikan vuoden ajaksi uudet asukkaat, nuorista Savonia Amk:n musiikinopiskelijoista.

”Yhdysvalloissa toivomme löytävämme kodin Brooklinestä, jossa on hyvät julkiset koulut”, Anne kertoo.

”Brooklinestä Bostoniin on matkaa muutama kilometri ja New Yorkiin noin 400 kilometriä.”

Vuosi Amerikassa menee varmaan vauhdikkaasti. Anne Karvonen perehtyy Harvardissa oman alansa uusiin tutkimusmenetelmiin.

Työ Harvardissa alkoi heti vuodenvaihteen jälkeen, maanantaina 4.1.2016.

”Opettelen Amerikassa uusia tilastointimenetelmiä, joilla analysoidaan mikrobialtistuksen hyödyt ja haitat”, hän kertoo.

”Huonepölystä on sekventoitu kaikki mikrobit, mitä pölyssä oikein on. Elinympäristössä olevat mikrobit voivat olla ihan hyödyllisiä. Liika kliinisyys ei välttämättä ole hyvästä. Jos kodissa on liian puhdasta, ei immuniteettia eli elimistön puolustusjärjestelmää saa treenattua kunnolla.”

Anne Karvonen käväisi vuonna 1991 Iowan osavaltiossa. Suunnitelmissa on tavata lokakuussa iowalainen ystävä Charlotte, joka nykyisin asuu Floridassa.

Perheellä on suunnitelmissa myös visiitti San Franciscoon toukokuussa. Annen siskot ja Akin veljet iloitsevat jo ajatuksesta vierailla Karvosten Amerikan kodissa vuoden aikana.

Kotiin Kuopioon Karvoset palaavat ensi jouluksi. @nupii